Zapisz na liście
Stwórz nową listę

Czy można latać dronem w mieście? Co mówią przepisy?

2024-06-07
Czy można latać dronem w mieście? Co mówią przepisy?

Zdjęcia miejskiej architektury i infrastruktury wykonane dronem potrafią być bardzo imponujące. Trzeba jednak pamiętać, że loty w terenie zabudowanym są objęte dodatkowymi wymaganiami. Czy latanie dronem w mieście jest dozwolone w Polsce? Przepisy są dość skomplikowane, ale nie zabraniają tego wprost – oto wszystko, co trzeba wiedzieć na ten temat.

Latanie w terenie zabudowanym. Czy można latać dronem w mieście?

dron city

Co do zasady, przepisy zezwalają na latanie dronem w mieście przy zachowaniu zgodności z wymaganiami odpowiedniej kategorii lotu. Zastosowanie mają zatem te same zasady, co w innych lokalizacjach. Aktualne regulacje, wprowadzane stopniowo w ostatnich latach na terenie całej Unii Europejskiej, wyznaczają kilka kategorii lotów. W większości przypadków operatorów dronów interesować będzie kategoria otwarta, która uwzględnia następujące wymogi:

  • waga drona nie może przekraczać 25 kg;
  • dopuszczalna wysokość lotu to 120 metrów, licząc od ziemi (najwyższego punktu bezpośrednio pod dronem);
  • operator jest zobowiązany zachować bezpieczną odległość od osób trzecich;
  • dron musi pozostawać w zasięgu wzroku pilota przez cały czas trwania lotu.

Kategoria otwarta dzieli się ponadto na cztery podkategorie, które wyznaczają dodatkowe zasady w zależności od wagi drona. Warto się z nimi zapoznać – szczegółowe wytyczne mogą mieć wpływ na możliwość latania w mieście.

  1. Podkategoria A1 (drony o masie startowej do 250 g) – do tej kategorii zalicza się większość dronów używanych do lotów rekreacyjnych, w tym najpopularniejsze modele DJI, takie jak drony z serii Mini. Z uwagi na niewielką wagę urządzeń zasady lotów A1 nie są zbyt restrykcyjne. Głównym ograniczeniem jest zakaz lotów nad zgromadzeniami ludzi – dozwolone są jednak przeloty nad pojedynczymi osobami postronnymi. Co ważne, jeśli dron jest wyposażony w kamerę, do wykonania lotu nawet w tej kategorii potrzebna będzie rejestracja urządzenia.
  2. Podkategoria A1 (drony o masie 250–900 g) – choć numer podkategorii pozostaje bez zmian, loty są już objęte innymi ograniczeniami. Wciąż występuje zakaz lotów nad zgromadzeniami, natomiast przelot nad pojedynczymi osobami postronnymi jest dozwolony, ale operator powinien zadbać, by trwał on jak najkrócej.
  3. Podkategoria A2 (masa startowa do 4 kg) – minimalna odległość pozioma od innych osób to 30 m. Jeśli dron jest wyposażony w funkcję ograniczania prędkości lotu, limit wynosi 5 m. Dodatkowo potrzebny będzie certyfikat A2, który w przeciwieństwie do A1/A3 wymaga nie tylko testu online, lecz także odbycia ćwiczeń praktycznych i zakończenia egzaminu teoretycznego w certyfikowanej jednostce.
  4. Podkategoria A3 (drony o masie startowej 4–25 kg) – w ramach tej podkategorii minimalna odległość od budynków i osób postronnych to już 150 metrów. Z uwagi na tak wysoki limit oznacza to, że latanie dronem w mieście przy masie startowej urządzenia powyżej 4 kg jest w praktyce prawie niemożliwe.

Na co zwrócić uwagę podczas latania dronem w mieście?

drone w mieście

Rejestracja drona, uzyskanie certyfikatu i stosowanie się do wytycznych konkretnej podkategorii to jeszcze nie wszystko. Oprócz tego warto zwrócić uwagę na kilka ważnych kwestii dotyczących lotów w mieście. Przede wszystkim należy pamiętać, że w niektórych miejscach loty są niedozwolone, nawet jeśli inne wymagania są spełnione. Wynika to z ograniczeń w kwestii ruchu lotniczego, które stosuje się m.in. przy obiektach wojskowych czy lotniskach, a także w niektórych innych punktach – np. podczas akcji ratunkowej, wypadków lub specjalnych wydarzeń. Część stref będzie natomiast wymagać autoryzacji (przykładowo stadiony sportowe i ich bezpośrednia okolica) przed rozpoczęciem lotu. W wielu miejscach możemy dodatkowo spotkać się z ostrzeżeniami, jak również z tymczasowymi zakazami lotów, zależnie od innego ruchu lotniczego w danym obszarze. Więcej na temat stref geograficznych można przeczytać tutaj.

Ograniczenia w miastach najczęściej występują w pobliżu lotnisk – strefa podwyższonych wymagań dotyczących lotów rozciąga się na dość dużą odległość od pasów startowych. Oznacza to, że w niektórych przypadkach może ona zachodzić także na teren miasta, jak ma to miejsce np. w Krakowie czy Warszawie, gdzie lotniska jest położone stosunkowo blisko.

DroneTower – wygodna weryfikacja stref i łatwa rejestracja lotów

Zasady dotyczące różnych kategorii dronów i ograniczenia dla poszczególnych stref w miastach potrafią przyprawić o zawrót głowy – zwłaszcza z uwagi na fakt, że same strefy mogą się zmieniać. Z pomocą przychodzą dedykowane aplikacje, które pozwalają szybko i sprawnie sprawdzić zasady lotów. Od połowy kwietnia 2024 roku w Polsce dostępna jest aplikacja DroneTower, która umożliwia ponadto zgłaszanie lotów. Jej funkcjonalność ma zastąpić popularną wcześniej aplikację DroneRadar. DroneTower to oficjalne narzędzie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, dzięki czemu można liczyć na aktualne dane, dopasowane do polskich przepisów.

Co mówią przepisy na temat latania dronem w mieście?

latanie dronem w mieście

Czy można latać dronem w mieście? Warto zaznaczyć, że przepisy obowiązujące w Polsce nie odnoszą się bezpośrednio do tej kwestii. Poszczególne kategorie stawiają jednak pewne ograniczenia dotyczące odległości od budynków i osób postronnych. W efekcie latanie dronem w mieście jest w wielu miejscach niemożliwe, a w innych może wymagać zgłoszenia. Wciąż jednak dostępne są liczne lokalizacje, w których można swobodnie poruszać się dronem i wykonywać zachwycające ujęcia z powietrza.

Przypominamy także, że latanie dronem powyżej 250 g lub z kamerą wymaga rejestracji operatora i ukończenia szkolenia. Testy są dostępne w formie online za pośrednictwem strony internetowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Na portalu ULC można znaleźć także wiele dodatkowych informacji związanych z uprawnieniami do lotów – to dobre miejsce, by zagłębić się w aktualne przepisy dotyczące użytkowania dronów. Warto skorzystać również z naszego artykułu poświęconego tej tematyce.

Autor
Bartłomiej Rasztar
Redaktor specjalizujący się od 3 lat w dziedzinie e-commerce. Magister kierunku Zarządzanie - Marketing i Social Media. Pasjonat sportu, ekstremalnych przeżyć i wyzwań, którymi dzieli się na swoim Instagramie. Zainspirowany wykorzystaniem technologii w celu pokazywania świata w fascynujący i ciekawy sposób.
Pokaż więcej wpisów z Czerwiec 2024
pixel