Latanie za granicą - co powinieneś wiedzieć przed wakacjami z dronem
2019-02-12
Zapisy ogólne i Unia Europejska
Istnieją ogólne wytyczne pilotowania dronów, które obowiązują każdego operatora, niezależnie czy licencjonowanego czy też nie.
Przede wszystkim:
- nie lataj nad ludźmi, zwierzętami i budynkami
- szanuj prywatność innych
- nie lataj nad lotniskami i nad lądowiskami
- lataj tylko za dnia i w dobrych warunkach pogodowych
- nie lataj we wrażliwych rejonach włączając w to jednostki rządowe i militarne
We wrześniu 2018 weszło w życie Europejskie rozporządzenie bazowe (NBR – New Basic Regulation) w sprawie wspólnych zasad lotów dronów, ich certyfikacji i rejestracji na terenie krajów członkowskich Unii Europejskiej. Jednak obecnie polskie świadectwo kwalifikacji pod pewnymi warunkami honoruje jedynie kilka z krajów europejskich- przepisy, które pozwolą by ten dokument dawał Ci prawo do lotów w całej Unii Europejskiej są dopiero przygotowywane. Całkowita unifikacja przepisów dot. lotów dronami wciąż nie została wprowadzona, ale większość krajów przyjmuje podobne wytyczne.
Latanie dronem za granicą- jak się przygotować?
Przed udaniem się do konkretnego kraju zawsze należy zapoznać się z tamtejszymi przepisami, a w razie niejasności, skontaktować się z odpowiednikiem polskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego.Poszczególne kraje możecie znaleźć na stronach:
https://droneregulations.info/
https://www.uavsystemsinternational.com/drone-laws-by-country/
Naprzeciw operatorom wychodzi też Google Maps, które stworzyło mapkę z oznakowaniem regulacji dot. dronów w poszczególnych krajach.
Na podstawie powyższych danych, można podzielić kraje na 4 kategorie:
- Lot jest ogólnie dozwolony, obowiązują standardowe zasady, o których wcześniej wspomnieliśmy plus ewentualne dodatkowe typu: ograniczenie wysokości, zakaz lotów nad konkretnymi obszarami, konieczność posiadania ubezpieczenia etc.- do krajów tych zalicza się m.in. większość krajów europejskich, Peru, Boliwia, Chiny.
- Lot możliwy po wcześniejszym zarejestrowaniu drona w jednostce odpowiadającej Urzędowi Lotnictwa Cywilnego- np. Cypr, Trinidad i Tobago, Australia BSP >4 kg - rejestracja nie wymaga specjalnego potwierdzenia, pozwolenia.
- Lot możliwy jedynie po otrzymaniu pozwolenia (potwierdzona rejestracja) od konkretnego organu państwowego- np. Rosja, Słowacja, Indie, Wietnam, Filipiny, Tajlandia.
- Lot jest całkowicie zabroniony, można spotkać się też nawet z zakazem wwozu drona i nieprzyjemnościami- np. Egipt, Maroko, Nikaragua.
Co ważne, to że możemy latać dronem, nie jest jednoznaczne z pozwoleniem na wykonywanie zdjęć czy filmów- w Zjednoczonych Emiratach Arabskich polatać możemy, ale bez włączonej kamery.
Istotną kwestią jest oczywiście transport drona, a przede wszystkim akumulatorów. O transporcie sprzętu samolotem pisaliśmy tutaj.
Uwaga! Powyższe informacje dotyczą wyłącznie lotów niekomercyjnych! Informacje dot. lotów komercyjnych także znajdziecie na w/w stronach.
Pokaż więcej wpisów z
Luty 2019