Zapisz na liście
Stwórz nową listę

Dron wyścigowy i FPV - uprawnienia, które należy posiadać

2024-02-21
Dron wyścigowy i FPV - uprawnienia, które należy posiadać

Dynamicznie rozwijający się świat dronów FPV kusi coraz większą rzeszę entuzjastów wirtualnych podniebnych wyścigów. Zanim jednak wzniesiesz się w powietrze, zapoznaj się z obowiązującymi regulacjami prawnymi. Prezentujemy kompendium wiedzy dla każdego operatora drona FPV, pragnącego poruszać się w przestrzeni powietrznej w sposób legalny i bezpieczny.

Latanie dronami FPV w świetle przepisów

Latanie dronami FPV w świetle przepisów

Istnieje klika sposobów na to jak można legalnie latać dronem FPV. Wybór odpowiedniej ścieżki zależy od specyfiki planowanych lotów:

  1. Dron FPV w domu/ hali/ pomieszczeniu

    Przestrzeń prywatna, taka jak dom czy hala, nie podlega restrykcjom prawnym. Pamiętaj jednak o zachowaniu bezpieczeństwa osób i mienia podczas wykonywania lotów. W przypadku zawodów FPV organizatorzy mogą narzucać dodatkowe wytyczne, których należy ściśle przestrzegać.
  2. Dron wyścigowy z goglami w kategorii otwartej

    Kategoria otwarta obejmuje loty na zewnątrz w zasięgu wzroku operatora. Niestety, FPV wyklucza bezpośrednią obserwację drona, dlatego niezbędna jest obecność obserwatora, który będzie monitorował pozycję urządzenia i ostrzegał o potencjalnych zagrożeniach. Operator powinien również przestrzegać wytycznych kategorii otwartej tj:
    - Zarejestrować się w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego
    - Umieścić numer rejestracyjny na dronie
    - Przestrzegać limitu wysokości 120 m nad poziomem ziemi (AGL)
    - Stosować się do wymogów podkategorii w której latasz (np. wymagane szkolenie dla dronów powyżej 250g, zakaz lotów nad ludźmi)
  3. Dron FPV w kategorii szczególnej

    Wymaga płatnego szkolenia, ale oferuje większą swobodę lotów. Jeśli pilot BSP chce latać bez udziału obserwatora może to zrobić korzystając z kategorii szczególnej w ramach krajowego scenariusza standardowego NSTS-01. Licencja FPV w zakresie NSTS-01 umożliwia loty VLOS i FPV dronami do 4 kg. Zgodnie z rozdziałem: UAS.NSTS-01.020 Warunki wykonywania lotów, lot FPV ma być wykonywany do wysokości nie większej niż 50 m nad poziomem terenu i w odległości poziomej nie większej niż 500 m od operatora. Szkolenie wykonasz w każdej szkółce.

Latanie dronami bez nadanej klasy

Latanie dronami bez nadanej klasy

Użytkowanie drona bez nadanej klasy C0-C6 jest możliwe, jeśli został on wyprodukowany przed 1.01.2024 lub spełnia wymogi danej klasy. Więcej informacji na ten temat znajdziesz naszym obszernym artykule.

Prędkość dronów wyścigowych

Prędkość dronów wyścigowych

Piloci FPV budują drony samodzielnie dla maksymalnej prędkości i większość z nich może osiągać prędkość nawet do 140 km/h. Drony gotowe są wolniejsze, ale znacznie łatwiejsze w obsłudze. Początkujący mogą zacząć od zestawów FPV w których dron, kontroler i gogle są od razu skonfigurowane i gotowe do lotu.

Poniższej prezentujemy polecane drony wyścigowe. Dzięki tej tabeli łatwo sprawdzisz jaka jest maksymalna prędkość drona oraz czy ma on nadaną klasę. Pamiętaj, że jeżeli jest to dron FPV do 250g nie musisz robić szkolenia operatora drona.

BetaFPV

Model

Maksymalna wysokość lotu

Dron FPV prędkość

Maksymalny ładunek

Posiada system GPS?

Klasa C

Waga

Maksymalny czas lotu

Pavo35

500m

≈15m/s

poniżej 200g

nie

nie

235g

12 min

Cetus X

zgodnie z C0

S i N mode 11m/s, M mode 13 m/s

55g

nie

Tak - C0

54g

5 min

Cetus X HD

zgodnie z C0

S i N mode 11m/s, M mode 13 m/s

55g

nie

Tak - C0

65g

5,5 min

Aquila16

zgodnie z C0

5 m/s

35g

nie

Tak - C0

72g

8 min

Cetus

zgodnie z C0

2 m/s

35g

nie

Tak - C0

35g

5 min

Cetus Pro

zgodnie z C0

3,5 m/s

35g

nie

Tak - C0

46g

5 min

Pavo25 V2

500m

≈18m/s

poniżej 100g

nie

nie

147g

8 min

Podsumowanie

Posiadanie odpowiednich uprawnień to nie tylko kwestia legalności, ale przede wszystkim bezpieczeństwa. Pamiętaj, że regulacje prawne dotyczące dronów mogą ulegać zmianie, dlatego przed każdym lotem sprawdzaj aktualne informacje na stronach Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz PAŻP.

 

Autor
Marcjanna Hubert
Główna redaktorka bloga Megadron, od 5 lat związana zawodowo z dronami. Studentka kierunku Nowe Media w Komunikacji. Pasjonatka grafiki i podróży, zafascynowana magią opowiadania historii za pomocą wideo. Tworzy most pomiędzy Megadron a klientami dodając treści social media: Instagram i Facebook.
Pokaż więcej wpisów z Luty 2024
pixel