Zapisz na liście
Stwórz nową listę

Zakłócenia GPS nad Bałtykiem – co robić, gdy dron traci kontrolę?

2025-06-17
Zakłócenia GPS nad Bałtykiem – co robić, gdy dron traci kontrolę?

Gdynia z drona

W ostatnich dniach piloci dronów nad Bałtykiem i okolicach (w tym Gdyni, Gdańsku, Sopocie, a szczególnie na Półwyspie Helskim) doświadczają poważnych zakłóceń w działaniu systemów GPS. Objawia się to błędami lokalizacji, utratą pozycji, niekontrolowanymi lotami, a nawet awaryjnym lądowaniem lub upadkiem dronów. Dotyczy to zarówno użytkowników rekreacyjnych, jak i profesjonalistów.

Zakłócenia są na tyle silne, że wpływają nie tylko na systemy GPS, ale również na drony wyposażone w systemy RTK (Real-Time Kinematic), które dotąd uchodziły za niezawodne. W tym artykule dowiesz się więcej na ten temat oraz doradzamy jak radzić sobie w takiej sytuacji.

Co jest źródłem zakłóceń?

Z dużym prawdopodobieństwem mamy do czynienia z celowym zagłuszaniem sygnału GPS. Można tutaj spekulować, kto jest odpowiedzialny za takie procedery. Możliwe przyczyny to:

  • ćwiczenia wojskowe w regionie Bałtyku
  • aktywne systemy zakłócające (tzw. "jammerzy" GPS) z jednostek wojskowych lub mobilnych platform
  • wzmożona aktywność systemów walki elektronicznej (EW)

Zjawisko to nie jest lokalne — podobne przypadki raportowano wcześniej w krajach bałtyckich i Skandynawii. Aktualnie jednak problem dotyka również Polski północnej, w tym terenów miejskich i przybrzeżnych.

Jakie są objawy?

Zakłócenia GPS mogą prowadzić do:

  • błędnej lokalizacji drona (nawet o setki metrów)
  • niestabilnego lotu lub "dryfowania" w powietrzu
  • nagłego przełączania się trybów (z GPS na ATTI)
  • utraty kontroli przez pilota
  • awaryjnego powrotu lub nieoczekiwanego lądowania
  • w skrajnych przypadkach — upadku maszyny

Co robić w sytuacji zakłóceń GPS?

Oto konkretne rekomendacje od specjalistów Megadron:

  1. Zniż pułap lotu do minimum

    Zakłócenia często są "rozgłaszane" z poziomu morza lub z określonego kierunku (np. statki, porty). Obniżenie lotu do minimum (np. 5–10 m AGL) zmniejsza prawdopodobieństwo zakłóceń, gdyż fale zakłócające mogą być osłaniane przez drzewa, budynki lub teren.
  2. Nie lataj w strefach wysokiego ryzyka

    Omijaj takie lokalizacje jak:
    - Półwysep Helski (ze względu na obecność wojska)
    - okolice Trójmiasta i portów
    - otwarte morze lub tereny nad wodą
  3. Zmień tryb lotu na ręczny / ATTI

    Jeśli Twój dron umożliwia przełączenie w tryb ATTI (Attitude Mode) — rób to, gdy zauważysz niestabilność w GPS. W ATTI dron nie korzysta z lokalizacji satelitarnej, tylko trzyma się pozycji dzięki barometrowi i IMU.
    Uwaga: Tryb ATTI wymaga doświadczenia — dron nie „stoi w miejscu”, a dryfuje, więc trzeba nim aktywnie sterować.
  4. Bądź gotów na przejęcie kontroli – trenuj scenariusze awaryjne

    Jeśli nie masz dostępu do trybu ATTI, użyj trybu Sport – pozwoli na szybkie oddalenie się od źródła zakłóceń i utrzymanie stabilnej trajektorii.
  5. RTK nie zawsze pomoże

    Mimo że RTK zwiększa precyzję lokalizacji, to w przypadku zakłóceń sygnału bazowego (GPS), system również traci wiarygodność, szczególnie powyżej 30–40 metrów wysokości. RTK opiera się na sygnale referencyjnym, który także może być zakłócany.

Co możesz zrobić zapobiegawczo?

  • Sprawdź stan GPS przed startem i jakość sygnału
  • Monitoruj ostrzeżenia lotnicze, szczególnie w strefach nadmorskich, komunikaty ULC oraz PAŻP
  • Aplikacja DroneTower pokazuje aktualne ostrzeżenia, wprowadziła również strefę informującą o zagrożeniach
  • Sprawdź strefy wokół obiektów wojskowych i portowych
  • Przeszkól się z lotu w trybach ręcznych i awaryjnych
  • Planuj loty w osłoniętym terenie – lasy, miasta, doliny
  • Ustaw ograniczenia wysokości w aplikacji kontrolnej

Podsumowanie

Bezpieczeństwo jest priorytetem. W Megadron śledzimy sytuację związaną z zakłóceniami GPS na bieżąco. Nasz zespół testuje i analizuje wpływ tych zakłóceń na różne systemy dronów – od rekreacyjnych po przemysłowe. Obecna sytuacja pokazuje, że nawet najlepiej wyposażony dron nie jest odporny na zewnętrzne zakłócenia.

Dlatego apelujemy: lataj odpowiedzialnie, nie ignoruj oznak niestabilności GPS i planuj każdy lot z marginesem bezpieczeństwa. Tam, gdzie to możliwe – ćwicz tryby ręczne i scenariusze awaryjne.

W razie pytań lub serwisu jesteśmy do dyspozycji — doradzimy i odpowiemy na dodatkowe pytania.

Autor
Bartłomiej Rasztar
Specjalista ds. marketingu z 4-letnim doświadczeniem w branży e-commerce. Magister zarządzania ze specjalizacją Marketing i Social Media. Pasjonat sportu, ekstremalnych przeżyć i wyzwań, którymi dzieli się na swoim Instagramie. Zafascynowany wykorzystaniem technologii do pokazywania świata w inspirujący i ciekawy sposób.
Pokaż więcej wpisów z Czerwiec 2025
pixel