Zakłócenia GPS nad Bałtykiem – co robić, gdy dron traci kontrolę?

W ostatnich dniach piloci dronów nad Bałtykiem i okolicach (w tym Gdyni, Gdańsku, Sopocie, a szczególnie na Półwyspie Helskim) doświadczają poważnych zakłóceń w działaniu systemów GPS. Objawia się to błędami lokalizacji, utratą pozycji, niekontrolowanymi lotami, a nawet awaryjnym lądowaniem lub upadkiem dronów. Dotyczy to zarówno użytkowników rekreacyjnych, jak i profesjonalistów.
Zakłócenia są na tyle silne, że wpływają nie tylko na systemy GPS, ale również na drony wyposażone w systemy RTK (Real-Time Kinematic), które dotąd uchodziły za niezawodne. W tym artykule dowiesz się więcej na ten temat oraz doradzamy jak radzić sobie w takiej sytuacji.
Co jest źródłem zakłóceń?
Z dużym prawdopodobieństwem mamy do czynienia z celowym zagłuszaniem sygnału GPS. Można tutaj spekulować, kto jest odpowiedzialny za takie procedery. Możliwe przyczyny to:
- ćwiczenia wojskowe w regionie Bałtyku
- aktywne systemy zakłócające (tzw. "jammerzy" GPS) z jednostek wojskowych lub mobilnych platform
- wzmożona aktywność systemów walki elektronicznej (EW)
Zjawisko to nie jest lokalne — podobne przypadki raportowano wcześniej w krajach bałtyckich i Skandynawii. Aktualnie jednak problem dotyka również Polski północnej, w tym terenów miejskich i przybrzeżnych.
Jakie są objawy?
Zakłócenia GPS mogą prowadzić do:
- błędnej lokalizacji drona (nawet o setki metrów)
- niestabilnego lotu lub "dryfowania" w powietrzu
- nagłego przełączania się trybów (z GPS na ATTI)
- utraty kontroli przez pilota
- awaryjnego powrotu lub nieoczekiwanego lądowania
- w skrajnych przypadkach — upadku maszyny
Co robić w sytuacji zakłóceń GPS?
Oto konkretne rekomendacje od specjalistów Megadron:
-
Zniż pułap lotu do minimum
Zakłócenia często są "rozgłaszane" z poziomu morza lub z określonego kierunku (np. statki, porty). Obniżenie lotu do minimum (np. 5–10 m AGL) zmniejsza prawdopodobieństwo zakłóceń, gdyż fale zakłócające mogą być osłaniane przez drzewa, budynki lub teren. -
Nie lataj w strefach wysokiego ryzyka
Omijaj takie lokalizacje jak:
- Półwysep Helski (ze względu na obecność wojska)
- okolice Trójmiasta i portów
- otwarte morze lub tereny nad wodą -
Zmień tryb lotu na ręczny / ATTI
Jeśli Twój dron umożliwia przełączenie w tryb ATTI (Attitude Mode) — rób to, gdy zauważysz niestabilność w GPS. W ATTI dron nie korzysta z lokalizacji satelitarnej, tylko trzyma się pozycji dzięki barometrowi i IMU.
Uwaga: Tryb ATTI wymaga doświadczenia — dron nie „stoi w miejscu”, a dryfuje, więc trzeba nim aktywnie sterować. -
Bądź gotów na przejęcie kontroli – trenuj scenariusze awaryjne
Jeśli nie masz dostępu do trybu ATTI, użyj trybu Sport – pozwoli na szybkie oddalenie się od źródła zakłóceń i utrzymanie stabilnej trajektorii. -
RTK nie zawsze pomoże
Mimo że RTK zwiększa precyzję lokalizacji, to w przypadku zakłóceń sygnału bazowego (GPS), system również traci wiarygodność, szczególnie powyżej 30–40 metrów wysokości. RTK opiera się na sygnale referencyjnym, który także może być zakłócany.
Co możesz zrobić zapobiegawczo?
- Sprawdź stan GPS przed startem i jakość sygnału
- Monitoruj ostrzeżenia lotnicze, szczególnie w strefach nadmorskich, komunikaty ULC oraz PAŻP
- Aplikacja DroneTower pokazuje aktualne ostrzeżenia, wprowadziła również strefę informującą o zagrożeniach
- Sprawdź strefy wokół obiektów wojskowych i portowych
- Przeszkól się z lotu w trybach ręcznych i awaryjnych
- Planuj loty w osłoniętym terenie – lasy, miasta, doliny
- Ustaw ograniczenia wysokości w aplikacji kontrolnej
Podsumowanie
Bezpieczeństwo jest priorytetem. W Megadron śledzimy sytuację związaną z zakłóceniami GPS na bieżąco. Nasz zespół testuje i analizuje wpływ tych zakłóceń na różne systemy dronów – od rekreacyjnych po przemysłowe. Obecna sytuacja pokazuje, że nawet najlepiej wyposażony dron nie jest odporny na zewnętrzne zakłócenia.
Dlatego apelujemy: lataj odpowiedzialnie, nie ignoruj oznak niestabilności GPS i planuj każdy lot z marginesem bezpieczeństwa. Tam, gdzie to możliwe – ćwicz tryby ręczne i scenariusze awaryjne.
W razie pytań lub serwisu jesteśmy do dyspozycji — doradzimy i odpowiemy na dodatkowe pytania.
