Bezpieczne latanie, znajomość swoich ograniczeń i zrozumienie jak działa Twój dron jest niezbędne podczas robienia zdjęć oraz filmów lotniczych. Jako entuzjasta dronów widziałem wiele filmików na YouTube na których sa pokazane okropne w skutkach, nie wspominając o ich kosztowności, kraksy dronów. Większość z tych awarii mogłaby zostać uniknięta przez proste środki ostrożności.
Latam dronami profesjonalnie już jakiś czas i chciałbym się podzielić 15 prostymi krokami jak można zapobiec wypadkom. Głównie latam Phnatomem 4, ale te wskazówki można odnieść również do Mavica Pro oraz Sparka, czy każdego innego drona. Lepiej być zabezpieczonym niż potem żałować! Nie chcecie się ich uczyć w ten sposób, w który ja je poznałem.
Jak bezpiecznie latać dronem?
1. Zanim polecisz, poćwicz w symulatorze DJI GO! Polecam robić to przez co najmniej dwie godziny. Przyzwyczaj się do kontrolera i zwróć uwagę, w którą stronę stoi dron. Jeśli przód jest skierowany ku Tobie, a ty poruszysz się w prawo, to dron poruszy się w lewo. Dobrym pomysłem jest, aby latać tak by przód był odwrócony od Ciebie.
2. Przeczytaj dwukrotnie instrukcję obsługi, która jest załączona do produktu!
3. Początkowo nie lataj ponad 30-40 m i przyzwyczajaj się do kontrolera. Nie zaczynaj z aparatem i nie myśl o zdjęciach. Dla zapalonego fotografa, ignorowanie aparatu będzie trudne, ale najważniejsze przy pierwszych lotach jest nauczenie się kontrolować drona.
4. Ćwicz posługując się funkcją Powrót do domu. Naciśnij długo przycisk "H" i zobacz, jak to działa z pierwszej ręki (oczywiście wcześniej przeczytaj instrukcje obsługi). Zanim uruchomisz funkcję, musisz mieć sygnał GPS. Sprawdź także, czy na mapie jest zielony H.
5. Ustaw DJI GO na ponad 100 m (chyba, że dookoła są wyższe obiekty, wtedy ustaw więcej) w celu upewnienia się, że twój dron nie trafi w żadne drzewa ani budynki w drodze do domu. Możesz być skłonny do lotu swoim dronem poza granice zasięgu wzroku, ale może to być niepotrzebnie ryzykowne. Trzymaj drona w zasięgu wzroku, aby uniknąć kolizji.
6. Uważaj na linie energetyczne, przewody i gałęzie drzew podczas lotu. Czujniki unikania przeszkód mogą nie wykryć cienkich przedmiotów, więc musisz ich uniknać. Szczególnie podczas pierwszych lotów warto umówić się z przyjacielem, który pomoże pilnować statku powietrznego, abyś Ty mógł skoncentrować się na ekranie swojego smartfona. Dwie pary oczu są zawsze lepsze niż jedna!
7. Podczas startu skorzystaj z funkcji automatycznego startu, a następnie pozwól dronowi zawiesić się na 1 metr przez około 30 sekund. Pomaga to rozgrzać się baterii, a jeśliby wystąpiły problemy z akumulatorem, zauważymy je podczas podnoszenia. Plus jest taki, że lepiej jest rozbić się 1 m nad ziemią niż 100 m.
8. Zimą, gdy temperatury zewnętrzne spadną poniżej 10° Celsjusza, włącz wirniki i pozwól, aby akumulator rozgrzał się, aż temperatura osiągnie temperature 25° Celsjusza – można to sprawdzić w apilkacji
9. Nie lataj wstecz lub unikaj tego. Zawsze lepiej widzieć na ekranie krajobraz którym lecimy, dzięki temu można w porę zauważyć niewidoczną przeszkodzę. Nawet jeśli chodzi o czujniki tylne P4P, jak wspomniałem wcześniej, nie unikną przedmiotów takich jak gałęzie i przewody.
10. Nie polegaj w 100% na czujnikach przeszkód. Mimo że w pewnych sytuacjach mogą uratować życie drona, nie wykrywają wszystkiego i nie będą działać w słabym świetle.
11. Nie lataj w miejscach o silnej interferencji (np. W pobliżu dużych metalowych przedmiotów) i nie lataj pod liniami wysokonapięciowymi.
12. Niezależnie od tego, co robisz, nie ciągnij obu drążków kontrolnych do dolnych narożników wewnętrznych lub zewnętrznych. To zatrzymuje silniki w powietrzu, jeśli jest trzymane przez ponad kilka sekund! Jest to funkcja failsafe i powinna być używana tylko w przypadku awarii. Ta kombinacja klawiszy, znana jako Combination Stick Command lub CSC, współpracuje z Phantom 3 i Phantom 4, które mają starsze wersje oprogramowania układowego. Ostatnie wersje oprogramowania i produkty zostały zmienione w celu zatrzymania awaryjnego. Niemniej jednak przeczytaj instrukcję obsługi awaryjnej w podręczniku użytkownika.
13. Unikaj latania, gdy jest wietrznie. Każdy mały dron jest niestabilny na wietrze, a drony DJI nie biorą pod uwagę prędkości wiatru przy obliczaniu czasu potrzebnego na powrót do domu. Więc jeśli jesteś daleko, możesz nie być w stanie wrócić do punktu początkowego o czasie, jeśli wiatry są silne. Aby zmierzyć prędkość wiatru, możesz kupić anemometr.
14. Niektórym gatunkom ptaków przeszkadzają drony. Niektóre nawet próbują bronić swojego terytorium, atakując drony. YouTube jest pełen filmów, w których piloci mają wrogie spotkania z mewami lub drapieżnikami, co powoduje zakończenie żywotu drona i zranienie niewinnego ptaka. Nie wolno zatem latać w pobliżu dużych grup ptaków. Staraj się, im nie przeszkadzać.
15. Podobnie jak w lotnictwie komercyjnym, starty i lądowania są najbardziej ryzykownymi etapami lotu. Szczególnie podczas lądowania upewnij się, że miejsce lądowania jest wolne od przeszkód i jest stosunkowo płaskie. Zobacz, w którym kierunku wieje wiatr i pamiętaj, że Twój dron może trochę dryfować w tym kierunku. A jeśli myślisz, że potrzebujesz wylądować na piasku lub kałuży wody, nie rób tego! Łapanie rękoma jest możliwe, choć jest trochę ryzykowne dla nowych pilotów. Sprawdź samouczki w YouTube przed samą próbą.
Takie są podstawowe wskazówki, których nauczyłem się poprzez latanie. To nie jest wszystko, co musisz wiedzieć, aby zostać świetnym pilotem, ale to dobry początek.
Teraz wyjdź i zacznij latać bezpiecznie!
Artykuł napisany na podstawie artykułu DJI (http://store.dji.com/guides/)