Czy zimno niszczy Twoje baterie? Oto, jak tego uniknąć
Twój dron był schowany głęboko po letnich lotach? Może właśnie go wyciągasz, planując złapać kilka zimowych ujęć? Zanim zdecydujesz się na start, warto zastanowić się, jak przygotować swój sprzęt do zimowych warunków. Jednym z kluczowych elementów, o który musisz zadbać, jest akumulator – serce każdego drona.
W niskich temperaturach, jak i po dłuższej przerwie w użytkowaniu, akumulatory mogą stracić na wydajności lub ulec uszkodzeniu, jeśli nie będą odpowiednio przechowywane i użytkowane. W tym artykule wyjaśniamy jak przygotować akumulatory na zimowe warunki. Dowiesz się jak je przechowywać i użytkować, a także, na co zwracać uwagę, by uniknąć uszkodzeń.
Jak poprawnie używać akumulatorów zimą?
Niskie temperatury to prawdziwe wyzwanie dla akumulatorów. Oto nasze rady, co zrobić, aby zapewnić im maksymalną wydajność:
1. Ogrzewaj akumulatory przed użyciem – W zimie akumulatory najlepiej działają, gdy osiągną temperaturę pokojową. Modele takie jak DJI Mavic 3 mają wbudowane systemy podgrzewania, co eliminuje ten problem. W przypadku innych dronów najlepiej trzymać baterie w domu, a nie np. garażu czy aucie, gdzie panują zimniejsze warunki. Jeżeli temperatura jest za niska, nie startuj od razu, tylko pozwól się rozgrzać akumulatorowi. Przed lotem możesz też trzymać baterię w wewnętrznej części kurtki, aby ogrzać ją swoim ciałem.
2. Ładuj z lekkim wyprzedzeniem – Najlepiej ładować akumulatory na 1-2 dni przed lotem, a nie z tygodniowym wyprzedzeniem. Dzięki temu unikasz nadmiernego rozładowania lub utraty energii.
3. Upewnij się, że bateria jest wpięta prawidłowo - Ten krok może wydawać się banalny, ale już nie raz na nasz serwis trafiały drony, które rozbiły się przez nieodpowiednie podłączenie akumulatora przez użytkownika. Przed lotem uruchom kontroler, a następnie dokładnie umieść baterię w dronie, upewniając się, że perfekcyjnie styka (zobaczysz to po obudowie). Następnie uruchom drona.
4. Zwróć szczególną uwagę - Staraj się nie latać zbyt gwałtownie, aby zmniejszyć nadmiernie zużywanie mocy wyjściowej baterii. Pilnuj temperatury baterii i podejmuj odpowiednie środki zaradcze. Jeżeli aplikacja DJI GO lub DJI Fly zasygnalizuje niski poziom baterii - ląduj tak szybko jak będzie to możliwe. Jeżeli aplikacja ostrzeże Cię, że "battery cells are abnormal or damaged" przestań używać tej baterii.
5. Poprawnie wyłącz zasilanie - Po locie, w pierwszej kolejności wyłącz zasilanie drona, a następnie wyciągnij baterię. Dopiero potem wyłącz kontroler. Nigdy nie wyciągaj akumulatora podczas tego, kiedy jest włączony.
Jak przechowywać akumulatory zimą?
Dbanie o baterie poza lotami jest równie ważne, co ich użytkowanie. Oto kilka zasad, dzięki którym zapewnisz im maksymalną żywotność:
- Optymalna temperatura przechowywania - Przechowuj akumulatory w suchym miejscu o temperaturze między 18°C a 26°C. Ekstremalne temperatury, zarówno zbyt niskie, jak i zbyt wysokie, mogą uszkodzić ogniwa.
- Prawidłowe napięcie przechowywania – Jeśli wiesz, że nie będziesz używać akumulatorów przez dłuższy czas, rozładuj je do około 40-65% pojemności. Przechowywanie w pełni naładowanych lub zbyt rozładowanych akumulatorów obniży ich żywotność. Szczególnie niebezpieczne jest zbyt długie rozładowanie. Ładuj je co około 3 miesiące, aby uniknąć "śmierci" baterii.
- Zabezpiecz akumulatory przed uszkodzeniem - Podczas transportu używaj specjalnych toreb LiPo Bag. Są one wykonane ze specjalnego materiału który chroni baterie przed uderzeniami, ale też zapobiegają ryzyku pożaru w razie awarii.
- Automatyczne funkcje – Niektóre akumulatory DJI mają funkcje samo rozładowywania i podgrzewania. To rozwiązanie minimalizuje ryzyko ich uszkodzenia.
- Przechowuj baterię z dala od metalowych przedmiotów - Jeżeli do pina baterii dostanie się metalowy element, dojdzie do zwarcia i akumulator zacznie najpierw podgrzewać się, a następnie palić. W tym punkcie dodamy również, aby unikać takiej oczywistości jak kontakt z płynami.
- Wysokie temperatury - Jeśli latasz w miejscach, gdzie temperatura przekracza 40 stopni Celsjusza, zwróć uwagę na temperaturę baterii. Jeżeli temperatura przekracza 65 stopni, zmniejsz wysokość lotu. Jeżeli jest wyższa niż 70 stopni, może się zapalić, a nawet wybuchnąć. W przypadku akumulatorów DJI otrzymasz ostrzeżenie w aplikacji.
Czy akumulator może zamarznąć?
Nie. Chociaż akumulatory LiPo technicznie nie zamarzają, niskie temperatury (poniżej 0°C) znacznie obniżają ich wydajność. W takich warunkach akumulator może stracić nawet połowę swojej pojemności. Tak jak pisaliśmy wyżej, przechowuj je w temperaturze pokojowej. Oprócz tego nie ładuj zimnych akumulatorów – Przed ładowaniem zawsze ogrzej je do temperatury pokojowej. Ładowanie w stanie wychłodzonym może trwale uszkodzić ogniwa lub spowodować, że ładowanie nie będzie możliwe.
Bezpieczne ładowanie baterii
Proces ładowania jest kluczowy dla utrzymania akumulatorów w dobrej kondycji. Aby uniknąć problemów używaj oryginalnych ładowarek - Akumulatory DJI najlepiej ładować dedykowanymi ładowarkami producenta. Stosowanie zamienników może prowadzić do uszkodzeń. Kolejny czynnik to odpowiednia temperatura - Podczas ładowania zachowaj temperaturę 5-40°C.
Jak sprawdzić, czy akumulator jest uszkodzony?
Problemy z baterią mogą objawiać się na różne sposoby. Oto kilka wskazówek, jak zidentyfikować problemy z akumulatorem:
- Korzystaj z aplikacji producenta – Wiele nowoczesnych dronów (np. DJI) pozwala monitorować stan akumulatora za pomocą aplikacji. Po podłączeniu drona z kontrolerem znajdziesz tam informacje o napięciu, temperaturze i ewentualnych błędach (na zdjęciu powyżej wszystko jest prawidłowo).
- Sprawdź fizyczny stan baterii – Upewnij się, że obudowa nie jest uszkodzona, spuchnięta ani obita. Wszelkie widoczne uszkodzenia mogą świadczyć o konieczności wymiany akumulatora.
- Pomiar napięcia – Po locie i przed kolejnym sprawdź napięcia na poszczególnych ogniwach. Jeśli jedno z nich znacząco odbiega od pozostałych, akumulator może wymagać wymiany.
- Zwracaj uwagę na ostrzeżenia aplikacji - Jeśli aplikacja wyświetla komunikat o nieprawidłowych ogniwach, przestań używać baterii. Problemy takie jak "overcurrent during discharge" (przeciążenie podczas rozładowywania) lub "low discharging temperature" (zbyt niska temperatura rozładowania) mogą być sygnałem uszkodzenia.
Naprawa czy zakup nowego akumulatora?
Niestety, naprawa akumulatorów LiPo jest zazwyczaj niemożliwa bez dostępu do zaawansowanego sprzętu fabrycznego. W przypadku uszkodzeń mechanicznych lub chemicznych zaleca się zakup nowego akumulatora. W niektórych sytuacjach możliwa jest naprawa problemów elektronicznych, ale jest to rzadkość i wymaga specjalistycznej wiedzy. Jeżeli masz pytania skieruj je do naszego serwisu.
Co jeszcze warto wiedzieć o użytkowaniu akumulatorów zimą?
- Dbaj o temperaturę akumulatorów w trakcie lotów – Przed wymianą akumulatora upewnij się, że nowy jest ogrzany. Włóż go do drona i od razu rozpocznij lot. Czekanie na start może obniżyć wydajność.
- Ogrzewanie w kieszeni – Jeśli przenosisz akumulatory, trzymaj je w kieszeni lub innym ciepłym miejscu, by utrzymać odpowiednią temperaturę przed użyciem.
Najczęstsze pytania dotyczące akumulatorów
1. Dlaczego dron nie uruchamia się po podłączeniu baterii?
Możliwe, że bateria jest niedokładnie podłączona. Zobacz czy bateria jest poprawnie połączona z dronem.
2. Dlaczego aplikacja DJI GO pokazuje ostrzeżenie o akumulatorze kiedy dron jest uruchomiony?
Najczęściej oznacza to, że bateria jest niedokładnie podłączona. Sprawdź czy bateria jest poprawnie połączona z dronem.
3. Jakie są najczęstsze ostrzeżenia o akumulatorze? Jak je naprawić?
"Overcurrent during discharge" (Nadmiar prądu podczas rozładowania) – Przeciążenie podczas rozładowywania; prąd rozładowania przekracza maksymalną zdolność rozładowania baterii. Staraj sie nie przekraczać limitów drona.
"High discharging temperature" (Wysoka temperatura rozładowania)– Temperatura baterii jest za wysoka. Dron automatycznie zmniejszy swoją moc, aby zapewnić jej sprawność.
"Low discharging temperature" (Niska temperatura rozładowania)– temperatura baterii jest za niska. Należy wylądować. Nieprawidłowe lub uszkodzone ogniwa baterii. Proszę nie korzystać z akumulatora.
4. Dlaczego powinienem ogrzać baterię przed użyciem w okresie zimowym?
Ze względu na ograniczenie struktury chemicznej baterii litowej, gdy temperatura akumulatora jest zbyt niska, wydajność akumulatora znacznie się zmniejszy. Należy bacznie obserwować warunki temperaturowe baterii. Również, urządzenie mobilne może wyłączyć się przypadkowo, gdy temperatura otoczenia jest zbyt niska.
5. Czy to normalne, że akumulator jest spuchnięty?
Nie, jeśli bateria nie jest naładowana prawidłowo (nieprawidłowe napięcie lub zwarcie występuje w przypadku baterii używanych z ładowarką inną niż DJI) lub wpływ na nią ma temperatura otoczenia, sił zewnętrznych itp., Może dojść do spęcznienia baterii lub nawet spontanicznie się zapalić lub wybuchnąć. Przestań używać rozlanej baterii i zutylizuj ją lub złóż reklamację.
6. Dlaczego bateria nie chce się ładować po długim czasie przechowywania?
Jeżeli stan baterii jest krytycznie niski i była ona nieużywana przez dłuższy czas, może być uruchomiony tryb hibernacji. Spróbuj podładować baterię, aby ją wybudzić. Jeżeli po ładowania dalej nie działa, bateria może być uszkodzona z powodu nadmiernego rozładowania.
Podsumowanie
Odpowiednie użytkowanie i przechowywanie akumulatorów LiPo zimą pozwala nie tylko przedłużyć ich żywotność, ale także uniknąć problemów z wydajnością podczas lotów. Dbanie o właściwą temperaturę, ładowanie z wyprzedzeniem i regularne sprawdzanie stanu technicznego to klucz do sukcesu. Pamiętaj, że inwestycja w nowy akumulator jest zawsze lepsza niż ryzykowanie uszkodzeniem sprzętu czy wypadkiem.