[Recenzja] - DJI Robomaster S1 - pierwszy kontakt z robotem
2019-11-05
![[Recenzja] - DJI Robomaster S1 - pierwszy kontakt z robotem](/data/include/img/news/1572269468.jpg)
DJI Robomaster S1 - co to w zasadzie jest?
Nazwa Robomaster S1 pochodzi od angielskiego 'First step', co oznacza 'pierwszy krok', ponieważ ma on być pierwszym krokiem do świata inżynierii i robotyki oraz sztucznej inteligencji. Z drugiej strony, został on mianowany zabawką przyszłości, do której nie musimy być specjalistami od kodowania. Ale zabawa Robomasterem z pewnością pomoże nam się takim specjalistą stać.
DJI Robomaster S1 to modułowa konstrukcja, składająca się z 46 komponentów.
Przez nasze ręce przechodzi każda najmniejsza śrubka, kabel, dzięki temu jesteśmy świadomi jak robot jest zbudowany, możemy go do woli rozkręcać, składać i modyfikować.Producent pracuje też nad dodatkowymi modułami, które mają zwiększyć jego funkcjonalność - na stronie DJI widzimy go, np. w wersji z wysięgnikiem:
Źródło: https://www.dji.com/sk/robomaster-s1
W wersji standardowej, Robomaster przypomina trochę monster trucka i jak przystało na ogromne samochody, w nim również zastosowano napęd 4x4. Ruch dookolny 4WD zaskoczy niejednego obserwatora - nasz pojazd sprawnie zmienia kierunki, nie jest to klasyczny skręt kół w prawo/lewo, a to za sprawą kół składających się z 12 wałków. Dzięki temu odnosimy wrażenie, że ta maszyna po prostu pływa...Pamiętacie jak porusza się motocykl Batmana w filmie? Tutaj wygląda to podobnie.
DJI Robomaster S1 to modułowa konstrukcja, składająca się z 46 komponentów.
Przez nasze ręce przechodzi każda najmniejsza śrubka, kabel, dzięki temu jesteśmy świadomi jak robot jest zbudowany, możemy go do woli rozkręcać, składać i modyfikować.Producent pracuje też nad dodatkowymi modułami, które mają zwiększyć jego funkcjonalność - na stronie DJI widzimy go, np. w wersji z wysięgnikiem:

Źródło: https://www.dji.com/sk/robomaster-s1
W wersji standardowej, Robomaster przypomina trochę monster trucka i jak przystało na ogromne samochody, w nim również zastosowano napęd 4x4. Ruch dookolny 4WD zaskoczy niejednego obserwatora - nasz pojazd sprawnie zmienia kierunki, nie jest to klasyczny skręt kół w prawo/lewo, a to za sprawą kół składających się z 12 wałków. Dzięki temu odnosimy wrażenie, że ta maszyna po prostu pływa...Pamiętacie jak porusza się motocykl Batmana w filmie? Tutaj wygląda to podobnie.
Wydajny procesor, robocia funkcjonalność
Wydajny procesor zastosowany w S1 pozwala na jednoczesne korzystanie z kilku funkcji, zabezpieczając system przed przeciążeniem. Robot jest w stanie śledzić wyznaczone linie na podłodze, pokonując przy tym konkretną trasę - wystarczy stworzyć ją liniami, a nasz robot bez problemów po niej pojedzie.
Funkcją, znaną już z dronów, jest śledzenie obiektu. S1 rozpozna i zacznie podążać za wskazaną osobą, jednak nie należy wystawiać go na częste i gwałtowne zmiany kierunków śledzenia, bo robot po prostu nas zgubi, więc sportowcom raczej ta funkcja nie przypadnie do gustu.
Robot potrafi również rozpoznawać gesty i dźwięki, a także 44 różne znaki, które napotka - cyfry, litery, znaki specjalne.
Funkcją, znaną już z dronów, jest śledzenie obiektu. S1 rozpozna i zacznie podążać za wskazaną osobą, jednak nie należy wystawiać go na częste i gwałtowne zmiany kierunków śledzenia, bo robot po prostu nas zgubi, więc sportowcom raczej ta funkcja nie przypadnie do gustu.
Robot potrafi również rozpoznawać gesty i dźwięki, a także 44 różne znaki, które napotka - cyfry, litery, znaki specjalne.
Siedząc w innym pomieszczeniu ze smartfonem, poprzez aplikację można kierować robotem bez utraty zasięgu. Przekazywany nam obraz jest w dobrej jakości - S1 wyposażony jest w aparat 5 Mpix i kamerę Full HD. Dla własnych potrzeb dokumentowania starć z innymi robotami czy jazdy po arenie to w zupełności wystarcza. Jeśli zaś chodzi o kwestię przemieszczania się po pomieszczeniach, łącznie z ciemnymi zakamarkami, nie będzie to dla Robomastera, posiadającego aż 31 czujników mapujących otoczenie, żadnym problemem.
Najważniejsza kwestia - programowanie
Kluczową funkcją Robomastera jest możliwość programowania go przez użytkownika językami Sketch 3.0 i Python. Nie sposób nie odnieść wrażenia, że DJI dąży do miana pioniera w propagowaniu umiejętności kodowania od najmłodszych lat. Robomaster wcale nie musi służyć tylko do robocich walk (chociaż możliwość zaciekłej walki, w której każde trafienie jest rejestrowane przez inteligentny pancerz i liczone jako punkt, jest bardzo kusząca), możemy nawet zrobić z niego pomocnika w kuchni czy garażu.
DJI inspiruje do nauki kodowania poprzez cykl kursów 'Road to Mastery' dostępnego w aplikacji RoboMaster. Producent stworzył też RoboAcademy oferującą samouczki w formie nagrań video i przewodniki przybliżającą zagadnienia z dziedziny robotyki i programowania. Podstawową i bardzo rzeczową dawkę wiedzy znajdziemy na stronie samego producenta.
Jeśli zaś z kolei użytkownik posiada już taką wiedzę , może programować własne funkcje urządzenia, np. zmieniające sposób poruszania się S1 czy odtwarzać dźwięki za pomocą Scratcha.
DJI Robomaster S1 pretenduje do miana idealnego prezentu dla najmłodszych, aby w atrakcyjniejszy sposób zachęcić ich do nauki, zainteresować, a przy tym pozwolić na zabawę. Starsi z kolei sami z ciekawości włączą robota, aby zaznać odrobiny nietypowej rozrywki. Efekciarskie diody LED, efekty dźwiękowe, odrzuty podczas wystrzału, możliwość szybkiego poruszania się w każdym kierunku, a do tego umiejscowienie kamery i gimbala z działkiem i laserem wywołujące wrażenie, że nasz roboci kolega ma prawdziwą osobowość...kto by się nie skusił :).DJI inspiruje do nauki kodowania poprzez cykl kursów 'Road to Mastery' dostępnego w aplikacji RoboMaster. Producent stworzył też RoboAcademy oferującą samouczki w formie nagrań video i przewodniki przybliżającą zagadnienia z dziedziny robotyki i programowania. Podstawową i bardzo rzeczową dawkę wiedzy znajdziemy na stronie samego producenta.
Jeśli zaś z kolei użytkownik posiada już taką wiedzę , może programować własne funkcje urządzenia, np. zmieniające sposób poruszania się S1 czy odtwarzać dźwięki za pomocą Scratcha.
Pokaż więcej wpisów z
Listopad 2019